Taking too long? Close loading screen.
فوائد إنشاء موقع إلكتروني لشغلك

ريادة أعمال

إزاي يكون عندك بيزنس فى الوقت دى ومعندكش موقع إلكتروني ؟!

فى الوقت اللى أي حد بيفكر يدور على معلومة أو يشتري أي حاجه بيروح يدور على الإنترنت الأول وأنت معندكش موقع إلكتروني على الانترنت لشغلك!

العالم شكله بيتغير بسرعة مع وجود الإنترنت و بتتغير معاه أساليب شراء الناس لإحتياجاتهم، سرعة التغيير دي بتحتم علينا تغيير نظرتنا لعمليات العرض والطلب بشكل يتماشى مع العصر الجديد وإللي بيفرض علينا أساليب و أفكار مختلفة لقوانين البيع والشراء.

عشان كده سواء كنت شركة صغيرة أو كبيرة، وسواء عمليات البيع عندك كبيرة أو صغيرة أصبح من الضرورة انك تشوف الموضوع بشكل مختلف وتقدم نفسك للناس بشكل مناسب لأفكار العصر اللي بنعيشه، بتطورة السريع.

موقع إلكتروني مش بس بيقدمك للناس بالشكل المناسب وبالطريقة العصرية لكن هتقدر بكل سهوله تدرس وتفهم اكتر سلوك عملائك وتحسن مبيعاتك وصورتك بناء علي المعلومات اللي هتقدر تستخلصها من خلال موقع إلكتروني بتسوق بيه شغلك، وبالتالي تقدر تحسن اكتر واكتر من مستوي خدماتك.

العديد من مميزات هتخليك تبدأ تعمل موقع إلكتروني لشغلك
1- تكاليف تسويق أقل
وجود موقع إلكتروني خاص بشغلك لعرض منتجاتك و خدماتك عليه بالشكل السليم أكيد هيوفر عليك تكاليف الإعلانات التقليدية زي الإعلانات في الجرائد والمجلات والشوارع.

طبعا الإستثمار في الإعلان شئ ضروري ولكن مع وجود موقع إلكتروني على الإنترنت هيخليك تستغنى عن طرق التقليدية وهيتيح ليك فرصة إتباع استراتيجيات تسويقة جديدة ثبتت فعالياتها.

و يتم إختيارها حسب طبيعة عملك سواء التسويق علي محركات البحث زي جوجل أو وسائل الاعلام الإجتماعي المختلفة زي الفيس بوك وتويتر وغيرهم وده هيكون ليه افضل دور في زيادة مبيعاتك وبالتالي معدلات أرباحك.

2- هتفضل قريب من عملائك
تخيل انك هتكون متاح ٢٤ ساعة ٧٧ أيام في الأسبوع لخدمة عملائك بدون تعب أو مجهود، كمان هيقدروا يوصلو ليك ويتابعوا خدماتك وعروضك و تقديم طلبات الشراء في أي وقت.

3- مناسب أكثر لعملائك
تفتكر المناسب اكتر للشخص هو إنه ينزل ويدور ما بين الشركات/ المحلات على المنتج /الخدمة اللي محتاجها ولا إنه يقعد فى البيت أو شغله ويدور براحته ويختار؟
مش محتاجه تفكير، اكيد يدور براحته ، إللى لو هو بقى بيحب البهدلة

4- المصداقية
الناس بتميل دايما للمكان الأكثر ثقة وتبعد عن المغامرة قدر الإمكان، فى الموقع هتقدر تعرض خدماتك ونماذج من أعمالك و كمان فيه تقييم من عملائك عن خدماتك و دى ميزه وتقدم كبير لشغلك.

بشكل شخصي أنا أول ما بسمع عن شركة بروح على جوجل واعمل بحث عنها عشان أقدر أعرف معلومات أكثر عنها وعن الخدمات التي بتقدمها.

5 – استهداف سوق أوسع
بدل ما يكون ليك شعبية محلية فقط، موقع على الإنترنت هيساعدك على جذب المزيد من العملاء ليس فقط خارج المدينة، ولكن في جميع أنحاء العالم.

6- البيع
مزيد من العملاء والزوار لموقعك يعنى مزيد من البيع وفرص أكثر لكسب عملاء جدد يوميا فى جميع انحاء العالم، و بالتالى زيادة معدل الربح وبناء علامتك التجارية.

7- تجميع معلومات عن العملاء المحتملين وتحليل سلوكهم وفهمه
ببساطة أنت تقدر بسهولة تجمع بيانات ومعلومات خاصة عن عملائك، وعن سلوكهم وأيه اكتر المنتجات اللي بتعجبهم كمان هتقدر تقيس مدى رضا العملاء عن خدماتك لتعمل على تطويرها، بالإضافة الى التقارير والإحصائيات اللى هتحصل عليها من موقعك لمساعدك فى اتخاذ القرارات.

مثال: بفترة معينة شعرت أن هناك ركوًد فى البيع وبالتالي قررت عمل عرض خاص لعملائك، و عن طريق الإحصائيات والتقارير اللى هيقدمها لك الموقع هتقدر تحدد بسهولة تأثير العرض دى على شغلك.

8- القدرة على تحديث معلوماتك وبياتاتك بإستمرار
مثل بيانات التواصل معك كالايميل والتليفون وسهولة تحديد موقعك الفعلى من خرائط جوجل وتحديث العروض الجديده، على عكس الإعلانات المطبوعة.

9- انشاء مدونه
من الذكاء انشاء مدونة و نشر عليها معلومات عن منتجك والخدمات التى تقدمها تفيد زوار موقعك وعملائك، وبالتالى هتفيدك فى الترويج لموقعك وبالتالى لخدماتك.

حاليًا يمكنك شراء أي شي يمكن أن تتخيله من الإنترنت كتب، أجهزة الكمبيوتر، سيارات وعقارات طائرات نفاثة حتى الغاز الطبيعي.

إذا كنت تستطيع تخيل ذلك، سوف تعرف أهمية إنشاء موقع إلكتروني لعملك فى أسرع وقت ، يمكنك التواصل معنا لمساعدتك فى تطوير عملك وانشاء موقع إلكتروني يصمم بإحترافية خصصيًا لعملك وملائم لطبيعة جمهورك .